Τετάρτη 13 Ιουλίου 2011

Ιδεοπληξίες, Ανώτατη Εκπαίδευση και Αναποτελεσματικότητα


Με την δημοσιοποίηση του προσχεδίου νόμου για την Ανωτάτη Εκπαίδευση στην Ελλάδα, σειρά δημοσιευμάτων στον γραπτό και ηλεκτρονικό τύπο κατακεραύνωσαν τα Ελληνικά πανεπιστήμια για το ότι οι πρυτάνεις στις αναλύσεις τους χρησιμοποιούν τα έξι χρόνια σπουδών (για σχόλες και τμήματα εκτός Ιατρικής και Πολυτεχνείου) ως χρόνος ενεργής φοίτησης των ελλήνων φοιτητών ενώ το υπουργείο παιδείας τα τέσσερα χρόνια. Αυτή η διαφορά διαφοροποιεί σημαντικά το κόστος φοίτησης ανά φοιτητή καθώς ο χαμηλός αριθμός των ενεργών φοιτητών σύμφωνα με το υπουργείο δίνει ψηλό κόστος φοίτησης ενώ με τον αντίστοιχο αριθμό των πρυτάνεων το μέσο κόστος φοίτησης είναι σημαντικά χαμηλότερο. Το υπουργείο δε κατηγορεί τα ελληνικά πανεπιστήμια για κακή λειτουργία καθώς δεν αποφοιτούν στον προβλεπόμενο χρόνο οι φοιτητές.
Εάν συγκρίνουμε με το πιο προηγμένο τριτοβάθμιο εκπαιδευτικό σύστημα στον κόσμο, αυτό των ΗΠΑ, μπορούμε να συμπεράνουμε ότι η κατάσταση στην Ελλάδα δεν είναι χειρότερη από αυτή των ΗΠΑ. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του American Enterprise Institute, (http://www.aei.org/docLib/Diplomas%20and%20Dropouts%20final.pdf) κατά μέσο όρο μόλις λιγότερο από το 60% των φοιτητών αποφοιτούν στα έξι χρόνια από τμήματα με τετραετείς σπουδές! Ακόμη και στα πλέον ανταγωνιστικά πανεπιστήμια όπως πχ το Harvard, MIT, το 87% των φοιτητών αποφοιτά στα 6 χρόνια.
Συνεπώς, κατά την άποψή μου, οι πρυτάνεις έχουν δίκιο ότι η ενεργός φοίτηση θα πρέπει να υπολογιστεί στα 6 χρόνια.
Δυστυχώς η συζήτηση στην Ελλάδα γίνεται σε επίπεδο ιδεοπληξιών και όχι δεδομένων με αποτέλεσμα τις συγκρούσεις και την αναποτελεσματικότητα.
Τέλος, είναι ενδιαφέρον ότι στην έκθεση του το ΑΕΙ σημειώνει ότι ο μεγάλος χρόνος αποφοίτησης δεν είναι απαραίτητα κακός καθώς το πανεπιστήμιο δεν ασχολείται μόνο με την εκπαίδευση αλλά και άλλες λειτουργίες, όπως η έρευνα, ενώ, τονίζει, ότι η επιτάχυνση της αποφοίτησης κινδυνεύει να επιτευχτεί με μείωση της ποιότητας. Μήπως τελικά αυτό είναι το ζητούμενο από το υπουργείο παιδείας με τα μονοετή, διετή, τριετή, τριάμισι κ.α. προγράμματα σπουδών και με το μπέρδεμα της δια βίου εκπαίδευσης; Θέλω να πιστεύω πως όχι και ότι η όλη στάση είναι αποτέλεσμα της ιδεοπληξίας των ανθώνων του υπουργείου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου